СПЕЦИФІКА ВИВЧЕННЯ ЮРИДИЧНОЇ ТЕРМІНОЛОГІЇ У МЕЖАХ БІНАРНОГО ФОРМАТУ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ

Автор(и)

  • Тетяна Василівна Громко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-4661-4302
  • Євген Юрійович Соболь Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0804-8354

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-13-134-138

Ключові слова:

бінарне заняття, юридична термінологія, міжпредметні зв’язки, курс «Українська мова та культура мовлення», галузеве право, міждисциплінарна інтеграція, компетенція, активізація професійно-пізнавальної діяльності

Анотація

У статті схарактеризовано методичні підходи до вивчення теми «Українська термінологія у професійному спілкуванні» у підготовці майбутніх юристів, що полягає у проведенні бінарного заняття фахівцями з української мови та з правознавства. Наводяться дефініції понять «бінарне заняття», «міжпредметні зв’язки», «міждисциплінарна інтеграція», «компетенція», «професійний тренінг», «активізація пізнавальної діяльності». Актуалізація теми зумовлена визнанням позиції недостатнього, на погляд авторів, лише теоретико-практичного курсу «Українська мова та культура мовлення». Спроба бінарного розгляду правничої термінології з викладачами дисциплін правознавчої галузі спонукає до попередніх висновків про залучення до навчального процесу фахівців-юристів, представників обраної спеціальності з метою популяризації обраного фаху.

Проблеми, які спонукають студента-правника вводити у свій понятійний, термінологічно-науковий обіг термінологію, наразі є важливими. З одного боку, настільки вмотивованим є здобувач вищої освіти до розширення своїх мовних компетентностей, настільки вищим є рівень володіння мовою; з іншого – вони закладають підґрунтя фахового становлення й розширяють горизонти галузевої правничої орієнтації майбутніх юристів. А відповідно й зникають мовленнєві та психологічні «бар’єри» комунікаційного складника бінарного заняття, помічена поява бажання опановувати термінологією, удосконалювати свої знання, уміння й навички з курсу та дисциплін з вивчення галузевого права, використовуючи методико-дидактичну документацію, навчальні фахові підручники, посібники, довідники, юридичні словники, правничі глосарії тощо. Лише у творчій співпраці студентів і викладачів – української мови та спеціальних дисциплін правознавчого напряму можливе досягнення високих результатів під час проведення бінарного заняття, навіть в умовах дистанційного навчання. Досвід викладання української мови за професійним спрямування дозволяє на основі постійних спостережень, опанування новітніх поступів у сфері освіти та намагання підвищення рівня знань студентів вдосконалювати методику викладання дисципліни. Пропоноване дослідження становить собою опис досвіду вивчення української юридичної термінології як альтернативу щодо розв’язання цих проблем – спробу бінарного формату проведення занять.

Посилання

Адміністративне право України. Повний курс: підручник / Галунько В., Діхтієвський П., Кузьменко О., Соболь Є.Ю. та ін. 2-е вид. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 584 с.

Артикуца Н. В. Законодавчі терміни та їх визначення. Наукові записки [Нац. ун-ту «Києво-Могилянська академія»]. Київ, 2009. Т. 90 : Юридичні науки. С. 39-44.

Бандура О. М. Міжпредметні зв’язки у процесі вивчення української літератури. Київ, 1984. 167 с.

Гончаренко В. Г., Андрушко П. П., Базова Т. П. та ін. Юридичні терміни. Тлумачний словник / ред. В. Г. Гончаренко. 2-е вид. Київ : Либідь, 2004. 320 с.

Громко Т. Юридична термінологія при вивченні курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка»]. Випуск 129. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. С. 373–375.

Громко Т. Словник юридичної термінології при вивченні курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка»]. Вип. 100. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2011. С. 505-511.

Кононец Н. Бінарне заняття як форма ресурсно-орієнтованого навчання студентів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 9, Ч. 1. С. 80–86.

Лобур М. С. Із досвіду вирішення міжпредметних зв’язків на сучасному етапі при підготовці молодших спеціалістів [в:] Нові технології навчання. 2001. Вип. 31. С. 216-218.

Любченко М. І. Юридична термінологія: поняття, особливості, види: монографія. Харків : ТОВ «Видавництво права людини», 2015. 280 с.

Подорожна Т. С. Законодавчі дефініції: поняття, структура, функції : монографія. Львів : ПАІС, 2009. 196 с.

Савченко О. Я. Дидактичні особливості інтегрованих уроків. Початкова школа. 1992. № 1. С. 4.

Соболь Є. Ю. Адміністративно-правова реформа в Україні / за заг. ред. С.В. Пєткова. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2020. 180 с.

Тацій В. Я. Проблеми наукового забезпечення законотворчості в умовах становлення національної правової системи України [в:] Тацій В. Я. Вибрані статті, виступи, інтерв’ю / упоряд. О. В. Петришин, Ю. Г. Барабаш, В. І. Борисов. Харків, 2010. С. 549–567.

Терміни і поняття в законодавстві України : наук.-практ. словник-довідник / уклад.: О. Ф. Скакун, Д. О. Бондаренко. Харків : Еспада, 2003. 512 с.

Филинчук Е. В. Дидактическая игра в форме бинарного урока. Специалист. 2001. № 1. С. 15–16.

Хворостянкіна А. В. Визначеність законодавчих дефініцій як умова ефективного дотримання духу та букви закону. Наукові записки [Нац. ун-ту «Києво-Могилянська академія»]. Київ, 2008. Т. 77 : Юридичні науки. С. 8–13.

Чулінда Л. І. Українська правнича термінологія : навч. посіб. Київ : Магістр-XXI сторіччя, 2005. 112 с.

Downloads

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПІДХОДИ У ВИКЛАДАННІ ЮРИДИЧНИХ ДИСЦИПЛІН